جمعه 21 مرداد 1401 - 2022 Aug 12
شرکت احداث و بهره برداری آزادراه تهران شمال
شرکت احداث و بهره برداری آزادراه تهران شمال
مشخصات منطقه دو

حدفاصل دوآب شهرستانک _ پل زنگوله به طول تقریبی 22 کیلومتر

مسیر
مسیر 22 کیلومتری منطقه دو آزادراه تهران شمال ، از انتهای منطقه یک آزادراه در سه راهی شهرستانک در استان البرز شروع و با عبور از مناطق نساء، گچسر، دو راهی دیزین ، پیچ سرهنگ و تونل 6400 متری البرز در محدوده پل زنگوله در استان مازندران خاتمه می‌یابد؛ احداث این قسمت از آزادراه، 5 کیلومتر دیگر از جاده موجود کرج چالوس را کوتاه می نماید . 

مزایای ملی و عمومی ( برمبنای ترافیک 25000 خودرو در روز):

کاهش حداقل 25 دقیقه در زمان سفر هر وسیله نقلیه (در ایام عادی) جمعا به میزان 10 میلیون نفر ساعت در سال

صرفه جویی در مصرف سوخت جمعا به میزان 16.5 میلیون لیتردر سال 

کاهش استهلاک وسائط نقلیه ناشی از کاهش 46 میلیون کیلومترمسافت عبوری در سال 

کاهش آلودگی  هوا ناشی از کاهش آلاینده ها به میزان 7 هزار تن در سال

کاهش تصادفات و تلفات انسانی 

اشتغال زایی 

خلاصه مشخصات فنی منطقه دو

طول مسیر 22  کیلومتر و دارای 2 خط (در فرازهای تند 3 خط) در هر باند .

حداکثر شیب طولی مسیر 6% و حداقل شعاع قوسها 450متر .

حداکثر تراز از سطح دریا 2400 متر

تعداد تونل ها در باند رفت و برگشت 59 رشته به طول 37.5 کیلومتر و بلندترین آنها تونلهای بلند سه قلوی البرز هریک به طول 6.4کیلومتر.

تعداد پل های بزرگ در باند رفت و برگشت  26  دستگاه به طول 3.5 کیلومتر و بلند ترین آنها پل شماره 27 با طول عرشه 330 متر.

عملیات کوهبری ، ترانشه و سنگ برداری وخاکریزی به حجم 3 میلیون متر مکعب

استفاده از سامانه ترابرد هوشمند مسیر

میانگین سرعت مسیر 80 کیلومتر در ساعت

برنامه اجرایی و وضعیت پیشرفت احداث و بهره برداری از منطقه دو 
منطقه دو شامل دو بخش می باشد . بخش اول شامل 15.5 کیلومتر مسیر (حدفاصل دوآب شهرستانک تا پیچ سرهنگ) می باشد که بصورت دو باند رفت و برگشت ( در قالب قطعات A2  تاD2  ) احداث می گردد و بخش دوم شامل تونلهای بلند البرز به طول 6.4 کیلومتر می باشد که در حدفاصل پیچ سرهنگ تا پل زنگوله قرار دارند .

با توجه به محدودیت منابع مالی، احداث تونل البرز شرقی و اتصال دهانه شمالی و جنوبی آن به جاده فعلی کرج - چالوس و همچنین اجرای باند اول ( باند غربی ) مسیر منطقه دو و اتصال آن به دهانه جنوبی تونل البرز شرقی در اولویت اجرایی قرار گرفت که بهره برداری از تونل البرز شرقی به طول 6400 متر و راه دسترسی جنوبی  به طول 800 متر ( حدفاصل پیچ سرهنگ در جاده چالوس  الی دهانه جنوبی تونل البرز ) و راه دسترسی شمالی به طول 1700،  با عبور از یک تونل 180 متری ( حد فاصل دهانه شمالی تونل البرز الی  پل زنگوله در جاده چالوس ) از مرداد ماه 1400 آغاز گردید که از مهمترین مزایای آن  می توان به کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود از 14 کیلومتر به 9 کیلومتر ، صرفه جویی در مصرف سوخت ، کاهش استهلاک خودروها، تردد ایمن وسایل نقلیه در فضای سرپوشیده تونل البرز به جای فضای باز چاده چالوس با توجه به برف گیر بودن منطقه اشاره نمود.  
در حال حاضر، تکمیل احداث باند اول( باند غربی ) مسیر و اتصال به دهانه جنوبی تونل البرز شرقی توسط دهها شرکت از پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان توانمند ایرانی در حال انجام بوده و احداث باند دوم ( باند شرقی ) مسیر و تونل البرز غربی در دستور کار می باشد .

مجموعه تونلی البرز
مجموعه تونلی البرز هریک به طول 6400 متر ( بیش از سه برابر طول تونل کندوان ) بلندترین تونل‌های آزادراه تهران شمال و بلند ترین تونل بین راهی کشور می باشد که پیچ سرهنگ در جاده چالوس را به پل زنگوله متصل نموده و در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار دارد . این مجموعه تونلی علاوه بر دارا بودن مسیرهای رفت و برگشت جداگانه ، دارای تونل سومی با مقطع کوچکتر نیز می باشد که به عنوان تونل سرویس شناخته می شود. در طراحی این مجموعه تونلی به گونه ای عمل شده است تا تونل سرویس نسبت به دو تونل اصلی در تراز ارتفاعی پائین تری قرارگیرد همچنین، مسیر های رفت و برگشت و تونل سرویس، توسط 31 رشته تونل عرضی با عنوان «دستک های نفر رو» و «دستک های ماشین رو»، با هم در ارتباط هستند. 

برای شروع عملیات حفاری این تونل ، ابتدا عملیات حفاری تونل سرویس به روش مکانیزه و با استفاده از یکدستگاه ماشین حفاری تمام مقطع (TBM) انجام پذیرفت و سپس از دو جبهه شمالی و جنوبی کار حفاری تونل اصلی شرقی انجام و بدون انحراف ، به هم متصل گردیدند . حفاری تونلهای مذکور از نظر ارتفاع سرباره ، طول ، ویژگیهای زمین شناسی و تنوع مخاطرات طبیعی یکی از فنی ترین و پیچیده ترین تونلهای احداث شده در کشور می باشد .
در این میان تونل سرویس چند نقش مهم دارد. از آنجایی که پیش از تونلهای اصلی حفاری می شود، در جمع آوری اطلاعات زمین شناسی و ژئوتکنیک برای تونل های اصلی کاربرد دارد. این شیوه جمع آوری اطلاعات زمین شناسی برای این تونل ها که سرباره زیاد و غیر معمول دارند و امکان انجام مطالعات زیرسطحی اولیه وجود ندارد ، بسیار مهم و حیاتی است. همچنین تونل سرویس می تواند در مواقع خطر ، نقش یک مسیر فرار ایمن را ایفا کرده و جهت جانمایی بخشی از تاسیسات و تجهیزات نیز مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، تونل سرویس درزمان حفاری تونل های اصلی بعنوان یک مسیر دسترسی با قابلیت ارائه سرویس های مختلف از جمله تهویه، حمل و نقل و زهکشی آب های زیر زمینی نیز عمل می نماید .
در مجموعه تونلی البرز 9 «دستک ماشین رو» وجود دارد که تونل های اصلی را جهت خروج ماشین ها در مواقع اضطراری به هم متصل می کنند.. همچنین 22 «دستک نفر رو» نیز دارد که تونل های اصلی را به تونل سرویس متصل می کنند. از هر تونل اصلی 11 «دستک نفر رو» به تونل سرویس متصل می شود. این دستک ها نسبت به یکدیگر 600 متر فاصله دارند. بنابر این فاصله هر «دستک نفر رو» تا «دستک ماشین رو» بعد و هر «دستک ماشین رو» تا «دستک نفر رو» بعد 300 متر است.

یکی دیگر از ویژگی های مجموعه تونلی البرز، سیستم تهویه آن با استفاده از یک سقف کاذب در قسمت بالای تونل است.  برای انجام این کار که در تراز تکنولوژی روز دنیا و برای اولین بار در کشور صورت گرفته، در دو تونل اصلی البرز یعنی تونلهای رفت و برگشت، مجموعا  65130 متر مربع سقف دوم ساخته می شود که در مواقع ضروری مثل آتش سوزی و یا زمانی که دود و آلودگی بیش از سطح استاندارد باشد، به صورت اتوماتیک ، دمپرهای نصب شده درآن باز شده و جریان هوای تونل را مدیریت می کند .

در داخل تونل ها، آلاینده های متفاوتی وجود دارد مانند مونو اُکسید کربن، دوده، اُکسیدهای اَزُت و ریز گرد های ناشی از تردد خودرو ها و فُرمالائید های بنزین، که درصد غیر مجاز هر یک از آنها، می تواند فضای تونل را برای تنفس نامناسب کند . حرکت جریان هوای آلوده در طول تونل می تواند باعث گسترش دود و همچنین، پراکنده شدن آلودگی در بخش وسیعی از تونل شود. ؛ به همین دلیل ، ترکیبی از سیستم تهویه طولی که توسط جت فن ها انجام می شود و تهویه نیمه عرضی که در سقف تونل تعبیه شده است، بکار گرفته شده است . بطوریکه در حالت عادی، هوای تازه از یک دهانه وارد و هوای آلوده از دهانه دیگر خارج می شود، و در حالت اضطراری و آتش سوزی، به صورت نیمه عرضی تهویه می شود. یعنی از طریق سقف دوم و نصب دمپرها در آن ، دود و گاز های داغ ناشی از آتش سوزی از سقف تونل خارج شده و مانع از بروز مشکل برای استفاده کنندگان از تونل می شود . بدین منظور ، از فن های اکسیال و ساختمان تهویه در دهانه ها و جت فن ها در دو تونل بهره گرفته شده است همچنین در مواقع آتش سوزی و اضطرار ، استفاده کنندگان. از طریق راه های ارتباطی نفر رو و ماشین رو بین تونل ها، به تونل سرویس هدایت می شوند تا از منطقه خطر دور شوند. برای جلوگیری از ورود دود در زمان آتش سوزی به تونل دیگر و تونل سرویس ، جت فن ها در این راهرو ها و تونل سرویس نصب شده تا با ایجاد فشار مثبت مانع از ورود دود به تونل دیگر شوند . با توجه به اینکه میزان ترافیک در روزها و ساعت های مختلف شبانه روز متفاوت است و آلاینده ها نیز تابعی از ترافیک هستند لازم است سیستم کنترلی برای تهویه در نظر گرفته شود تا در صورت لزوم تعدادی جت فن و یا اکسیال فن در مدار قرار گیرد و یا از مدار خارج شود. همچنین از سیستمهای اعلام و اطفا حریق نیز استفاده شده است .
در تونل های بلند البرز ، سیستم کنترل و مانیتورینگ، با دریافت اطلاعات از سیستم های اندازه گیریِ پارامتر های محیطی ( سنسورهای اندازه گیری آلاینده ها ، باد سنج ها و ...)، تشخیص حوادث، کابل حساس به حرارت، دوربین های نظارتی و دیگر آشکار ساز های حریق و در نهایت تحلیل آنها، سیستم تهویه را مدیریت می نماید و بسته به وضعیت تونل و موقعیت مورد نظر ، سناریو های مختلفی را فعال می نماید.

آدرس: تهران، شهرک قدس، فاز 5، خیابان سیمای ایران، پلاک 41  کدپستی: 1467664759

تلفن: 9-88089301-021  دورنگار: 88089300-021  

پست الکترونیک: info@tsfc.ir

© تمامی حقوق برای شرکت احداث و بهره برداری آزادراه تهران شمال محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
پرداخت عوارض